2009-08-07

450. Instal·lació d'Easy Peasy en un Acer Aspire One

L'Acer Aspire One és un bon netbook, però de fàbrica ve amb un sistema operatiu no gaire bo, el Linpus Lite.

Linpus Lite és una distribució de Linux per netbooks basada en Fedora. La versió mare de Linpus Lite és la distribució Linpus, d'origen taiwanès i pensat per a aquell mercat.

Per algun estrany motiu, Acer va decidir distribuir els Aspire One amb aquest sistema operatiu xinès. L'únic avantatge de Linpus Lite és la seva rapidesa en carregar-se i descarregar-se de l'ordinador, suposo que pel fet que no incorpora gaires components. Però això mateix és una pega: Linpus Lite reconeix molts pocs perifèrics i no permet instal·lar programari gaire actualitzat. Per exemple, no permet tenir el navegador Firefox en català. A part que el propi sistema operatiu no es pot configurar en català. És una versió molt tancada de Linux, cosa que vol dir que no n'aprofita els avantatges i es queda com una mena de Windows sense tenir la seva quantitat de drivers disponibles.

He aprofitat un parell de dies de vacances per mirar com podia substituir el Linpus Lite per un sistema operatiu més obert, en català i actualitzable. L'Acer Aspire One no té lector de CD o DVD i per tant la manera més simple d'instal·lar-li un sistema operatiu nou és a través d'un port USB. La idea és formatar una clau USB per fer-lo botable i carregar a RAM el sistema operatiu des de la clau USB. Llavors el propi sistema operatiu carregat a RAM es pot instal·lar al disc dur del netbook.

Al laptop hi tinc Ubuntu, la versió 9.04 (Jaunty Jackalope) que van presentar al maig a Terrassa. Però un netbook no té la capcitat de computació d'un laptop i posar-hi un sistema operatiu complert el duria més enllà del límits coneguts (à la Star Trek). Així és que primer vaig provar d'instal·lar una distribució de Xubuntu, la 8.04. Vaig seguir aquestes instruccions.

La instal·lació va anar bé, però resulta que la versió de Xubuntu instal·lada no té el suport de drivers correctes per a l'Acer Aspire One. Entre altres defectes, això m'impedia connectar-me a la xarxa WiFi per poder actualitzar el sistema. Així és que vaig haver de configurar el laptop per passar-li el senyal d'Internet al netbook a través d'un cable Ehternet. Ací explico com ho vaig fer. Tot i aconseguir connectar l'Acer Aspire One amb Xubuntu a Internet, les instruccions per actualitzar-ne el programari eren llargues i enrevassades, així és que vaig desistir i vaig continuar llegint documents per trobar alguna alternativa.

Primer vaig pensar en instal·lar l'Ubuntu Netbook Remix, una versió oficial d'Ubuntu pensada per a netbooks. Però mentre en llegia experiències d'ús a Internet em vaig trobar que molta gent usava la distribució Easy Peasy.

L'Easy Peasy és una distribució pensada inicialment per al netbook Asus EeePC, que posteriorment s'ha adaptat a tots els netbooks. La seva presentació gràfica és molt interessant ja que l'escriptori està pensat directament per a netbooks enlloc de ser una simple reducció de l'escriptori de laptop adaptat a la mida de netbook. Així és que l'he instal·lat seguint aquestes instruccions. L'he provat i funciona perfectament!

Alguns consells per a la instal·lació:

  • recordeu que cal indicar a unetbootin que ha de ser executable, o bé des de l'entorn gràfic o bé des de la consola amb chmod.
  • a l'aplicació unetbootin només cal indicar-li quin arxiu iso volem gravar a la clau USB i sobre quina partició USB ho ha de fer. El programa ho detecta tot i fa tota la resta.
  • la clau USB ha de tenir la partició principal formatada en FAT 32. Jo la tenia en FAT 16 i per això l'aplicació unetbootin no em funcionava.
  • quan la clau USB és gravada, cal desmuntar-la, posar-la al netbook apagat i encendre'l. Llavors es carregarà EasyPeasy a RAM (encara no estarà instal·lat al disc dur!). Si aquest pas falla, és que l'EasyPeasy està mal gravat a la clau USB. Vigileu que el codi MD5 de l'iso sigui correcte i que la partició sigui FAT 32. Jo ho he fet amb Filename: easypeasy-1.1.iso MD5 checksum: 522dcd44bcd23d19434428c67e440059.
  • amb l'EasyPeasy carregat cal picar a Administració/Instal·lar a disc. Això instal·larà tot el sistema operatiu al disc dur. Podeu mantenir les particions existents (es pot mantenir el Linpus, si voleu), però jo recomano usar tot el disc dur. Si la pantalla de particions no mostra cap informació i no us deixa continuar amb el procés, segurament hi ha alguna partició del disc dur muntada. Obriu una finestra de consola, mireu quines particions són muntades amb sudo fdisk i desmunteu-les amb sudo umount.
Ah, un cop instal·lat indiqueu-li que voleu treballar en català (Administració/Suport d'idiomes) i actualitzeu tots els paquets de programari a l'última versió (Administració/Actualització de programari).

I a gaudir del netbook amb EasyPeasy!