2009-08-04

446. Harry Potter i la pedra filosofal, de J. K. Rowling

Harry Potter i la pedra filosofal
J. K. Rowling, 1997
Català, trad. de l'anglès de Laura Escorihuela [Harry Potter and the philospher's stone]
Empúries
299 pàgines.
ISBN 978-84-7596-774-5.

Ja fa més de deu anys que va aparèixer el primer llibre de Harry Potter. L'últim llibre va sortir fa un parell d'anys i la darrera pel·lícula encara no s'ha rodat. Enguany als cinemes hem pogut veure Harry Potter i el misteri del príncep.

La sèrie de llibres de Harry Potter és un dels fenòmens literaris més grans dels últims anys, que han enganxat a grans i petits i han generat enormes guanys per a la seva autora. I, després de llegir-ne el primer llibre, no m'estranya.

Normalment prefereixo llegir els llibres fora de les explosions mediàtiques per poder-los avaluar més per mi mateix que pel que en diuen. Així, si no puc aconseguir un llibre abans que es faci famós, prefereixo esperar que passi l'onada. Vaig poder llegir El codi Da Vinci un any abans que esclatés i ara tinc en espera els llibres de Millenium. Procuro no comprar per Sant Jordi res mediàtic i, si no puc avançar-me a l'onada, la deixo passar. Per això ara és un bon moment per llegir els llibres de Harry Potter. Encara són fàcils de trobar però ja no en sentiràs comentaris generats més per la passió que no pas per l'interès literari.

I certament el llibre té interès literari. De fet, des que el vaig començar que no vaig poder parar de llegir fins a acabar-lo. I això, en un llibre, és fabulós. És cert que el llibre té un argument més orientat a la canalla que al públic adult, però està molt ben escrit (i la traducció catalana no el desmereix). L'argument és molt bo i l'ambientació molt ben trobada.

De fet m'he quedat tan enganxat que ja he comprat tots els set llibres de la sèrie i penso devorar-los. Alguns són ben gruixuts. De fet el primer llibre té 300 pàgines però es llegeix en un obrir i tancar d'ulls. Potser des que vaig llegir A game of thrones de G. R. R. Martin que no em trobava amb un argument tan absorvent.

L'argument és ben conegut: en Harry Potter és un nen que acaba de fer onze anys quan li és revelat que és un bruixot, fill de bruixots. Orfe i criat per uns oncles que no l'estimen, en Harry tindrà per primer cop amics i aventures en un internat per a nens i nenes bruixots, on coneixerà l'amistat, l'aventura, el perill i l'amor mentre s'anirà fent gran.

Cada llibre de la sèrie passa durant un dels cursos escolars, dels onze fins als divuit anys, amb una estructura molt similar (almenys els tres primers que ja he llegit). Els companys d'escola, els professors, les bèsties màgiques que es troben i els encanteris que han d'aprendre formen part del món màgic de Harry Potter i de tots els qui queden encisats per les seves aventures.

La meva opinió: literatura que enganxa, per a totes les edats. Per fer volar la imaginació sense límits i passar-ho molt bé llegint.

Apunts relacionats: