2007-11-28

245. Moritz, cervesa catalana i en català!

Catalunya i el catalanisme continuen sent l'objectiu predilecte de l'armada mediàtica madrilenya.


Cada dia col·leccionen nous enemics. Cada català és un dimoni en potència i ells fan d'àngel exterminador de bèsties. Aquest mes la víctima propiciatòria és la cervesa Moritz.

Por tierra, mar y aire -és a dir, des de la televisió, la ràdio i la premsa-, els mitjans de comunicació de la gran capital han començat a disparar contra els propietaris de la marca 'catalana', 'per haver subvencionat l'organització Plataforma per la Llengua'.

Es deuen pensar que deu ser una plataforma atòmica.
Com que Corea del Nord ha pactat, ara el gran perill nuclear són la Plataforma i la cervesa Moritz, que etiqueta 'exclusivament en català'.

La família cervesera ha fet una nota pública en què surten al pas contra la campanya i proclamen 'el profund compromís amb Catalunya des de 1856'. 'Per això donem suport en la mesura de les nostres possibilitats a diverses iniciatives adreçades a la normalització de l'ús del català i a la cultura catalana'.

Com els fabricants afirmen, Moritz etiqueta en català 'perquè és l'idioma propi del país en el qual té l'origen, la seu social i el cent per cent del mercat'. Que n'és de difícil, ser normal...

Passa-ho si us plau

I si t'agrada la cervesa, ja ho saps!

11 comentaris:

groenlandson ha dit...

La Moritz és un producte de màrqueting amb un sistema de captació de clients similar als productes de l'estil "progre-pijo". Es basen bàsicament en el binomi bellesa i emoció o sigui l'equilibri entre el disseny del producte i passió del comprador. La característica principal d'aquests productes és que el seu valor comercial és superior al seu valor brut o real. O sigui, contenen un valor emocional afegit que alguns
clients estan disposats a pagar. Les empreses son conscients d'això i ho exploten furgant aquesta vessant emocional del comprador. En el progre-pijo ho fan apel·lant a raons ideològiques mentre que en el catalanoparlant-pijo a raons lingüístiques.
A mi no em sembla pas malament, que cadascú és gasti els diners com vulgui, faltaria més! Com diria Vicente Verdú "el consumismo es un humanismo"

Qualsevol campanya contra un producte per raó del seu origen, la seva llengua o a que dedica els diners (sempre que sigui
èticament raonable) em sembla menyspreable, però si parlem de cervesa, no puc evitar fer el meu personal judici crític basat únicament pels paràmetres de la qualitat i la subjectivitat gustativa: la moritz és més cara que la Voll-Damm i la San Miguel 1615 (cerveses top de les altres empreses cerveseres catalanes) però pel que fa a la qualitat la Voll-Damm i la 1615 són molt superiors a la Moritz.

Així que ja ho sabeu, si us ve de gust una cervesa, demaneu la que us doni la gana.

Martí Cabré ha dit...

Això no treu, però, que la difamació contra Moritz pel fet d'etiquetar en català estigui fora de lloc, que és la cosa que denunciava.

Així com un catalanoparlant-pijo pot comprar només Moritz per raó de llengua, un espanyo-cavernícola l'ataca per raó de llengua. Això crea una confrontació.

El problema de la confrontació és quan un grup té darrera seu una Constitució, un exèrcit i un potent lobby de mitjans de comunicació i l'altre grup té darrera les monedetes suficients per comprar cervesa.

En aquesta confrontació hi ha un desequilibri brutal que a molta gent li importa un rave. I per això ho publico. Per molestar-los.

groen ha dit...

Completament d’acord, com ja he dit tant aquesta campanya com la del cava em semblen menyspreables i calen més veus que denunciïn aquestes injustícies. Si hi ha una manifestació per rebutjar-ho allà mi trobaran. Ara bé, quan s’acabi i anem a explicar batalletes al bar i el cambrer ens demani que volem, si puc triar, millor una voll-damm. Molt més saborosa i amb molt de cos. Jo només parlava de cervesa...

Martí Cabré ha dit...

Deies al primer comentari que la Voll-Damm i la 1615 són d'una qualitat molt superior a la Moritz. Jo diria que més aviat és qüestió del gust, no de la qualitat. Jo crec que depèn del moment.

És cert que la Voll-Damm té més cos, però això de saborosa... la Moritz té un regust de sabor, potser no tan fort però sí més delicat, que també es pot apreciar i que l'Estrella no té.

Davant d'una Estrella, ja et dic que prefereixo la Moritz. Davant d'una Voll-Damm, doncs depèn del moment. Aquesta última té més graduació i això també s'ha de tenir en compte.

Pel que fa a la 1615, no l'he tastada i no en puc opinar.

Joguinejaire ha dit...

Jo, la veritat, he buscat al Google "Moritz cerveza" i no hi he trobat ni rastre de les difamacions de què parleu, com a mínim en les dues primeres pàgines.

És possible que existeixin, però de vegades els catalans també magnifiquem els atacs que es fan contra tot allò català.

Joguinejaire ha dit...

Ah, me n'oblidava:

Amb uns amics vam fer un concurs de puntuar cerveses "a cegues". Després miravem quines eren. La prova incloïa força cerveses de diversos tipus, fortes, suaus, etc.

Cal dir que la Moritz va quedar de les últimes, força per sota de l'estrella. I ara mateix no recordo quina va guanyar, però em sona que era una d'aquestes d'Abadia.

Des d'aquest dia em vaig tornar a passar a l'estrella excepte algun dia de tant en tant.

Martí Cabré ha dit...

Pots trobar alguns enllaços aquí:
http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/72837

Jo tampoc he trobat gaire cosa a Internet. L'origen és una notícia apareguda a l'AVUI conseqüència d'un article de la revista de la Plataforma per la Llengua, però sembla que no ha anat a més.

Anònim ha dit...

"Com els fabricants afirmen, Moritz etiqueta en català 'perquè és l'idioma propi del país en el qual té l'origen(...)"

¡Pero si se fabrica en Zaragoza!

Martí Cabré ha dit...

http://www.cervezasdelmundo.com/foros/viewtopic.php?p=1604&sid=c17832de428a06d02518f2a7f67fc17a

"Reafirmar que la propiedad de Moritz recae en la misma familia, descendiente directa del fundador de la misma, Louis Moritz. Actualmente la propiedad está a caballo entre la quinta y la sexta generación de una familia afincada en Barcelona desde el año 1851.

La marca Moritz, y por lo tanto Cervezas Moritz S.A no pertenece a la Zaragozana. Esta empresa es la responsable de la fabricación de nuestra cerveza siguiendo las estrictas pautas y fórmulas de nuestros maestros cerveceros. La razón de franquiciar la elaboración de nuestra cerveza en esta empresa reside por un lado en que es la única que hoy, en España, puede garantizar una fabricación al estilo tradicional y con estrictas cotas de calidad, y por otro lado porque nuestra empresa no goza, todavía, de unos volúmenes de fabricación suficiente como para poder garantizar la rentabilidad de una fábrica propia. No obstante es importante destacar que el 100% del agua necesaria para la fabricación de Moritz se trae a diario desde el macizo del Montseny-Guilleries, en concreto del manatial que Vichy Catalan explota con la marca Fontdor.

La catalanidad de Moritz está fuera de toda duda pues su sede social está (y ha estado siempre durante los últimos 150 años) en la céntrica calle de la Ronda de Sant Antoni de la ciudad condal, dónde antiguamente la cervecera Moritz tenía su gran fábrica (cerrada en 1966 al trasladarse su fabricación en una población muy cercana a Barcelona llamada Parets del Vallés)"

guillem ha dit...

ui quan han de recorrer a l'etiquetat en català per vendre'ns un producte...i més d'una empresa de saragossa.....això fa una mica de pudor nois.....

Anònim ha dit...

Heu de provar l'EPIDOR de MORITZ i canviareu d'opinió. Per mi molt millor que la Voll-Damm.

Referent a l'etiquetatge, hauríem de trobar estrany que no s'etiquetés en català i no a l'inrevés. És més la falta de consciència d'etiquetatge en català dels productors catalans és penosa. Només cal anar als hipermercats ESCLAT per veure tots els seus productes etiquetats en català i fabricats fora de Catalunya. Seria de catalanista-pijo comprar-los? L'altre cas és el basc EROSKI que etiqueta en les llengües de l'actual estat espanyol.

Felicitats als senyors de Moritz per ressucitar un producte 100% català després de la pausa obligatoria. I no fem riure que tot és marketing avui dia i cada producte té el seu públic i cadascú té la llibertat de comprar el que vulgui!!!